Bron : http://www.soulinvitation.com/pentup/ 
				        Na drie succesvolle pogingen  met de water aangedreven wagen deze week...  
He ... ben ik nog steeds aan  het duizelen van de grootsheid van dit alles. 
				        Vandaag, 17 Augustus 2005,  begon zoals gewoonlijk met een opgewekte begroeting van Chris op ons BNE (Byron  New Energy) Lab hier in Byron. Terwijl ik met huishoudelijke klusjes bezig was  had ik de aandrang om Joe te bellen, wat ik vervolgens deed. We hadden een  geweldig gesprek en aan het einde hiervan liep mijn BNE vriend Ian de keuken  binnen. We zetten een kopje thee en ik begon te vertellen over de dingen die  gebeurd waren (Ian krijgt alle e-mail, dus hij was al op de hoogte), vervolgens  liepen we naar het Lab zodat Ian de Cel zou kunnen zien.  
				        Ik heb hem zelf gemaakt dus  het is erg eenvoudig om hem uit de auto te halen en om hem weer aan te sluiten  natuurlijk. Het is eigenlijk een erg grove cel, PVC plastic gelijmd met 5  minuten epoxy lijm op een grote glazen fles waarvan de nek afgezaagd is. Maar  ja! Peter had me het volste vertrouwen gegeven toen hij zij ‘Probeer het nu  maar gewoon Sol!’. Geen dauwdruppels hier die afdruppelden van de ongeschonden  takken van een oude eik in een diep donker sprookjesbos. Gewoon zuiver recht  voor zijn raap Australische PVC-tank water uit Chris zijn keukenkraan dat  verzameld was van het dak van Chris zijn hobbyruimte met inbegrip van  vogelpoep, kikkers en wat al niet meer! 
				        De vorige nacht  had ik liggen nadenken over het niet opstarten van de cel en haar instabiliteit  van de dag ervoor, maar ook omdat ik wat geëxperimenteerd had met  natriumhydroxide (NaOH) als een elektrolyt (erg krachtig spul en bijt in op  materiaal zoals aluminium, dat is trouwens een andere manier om waterstof te  maken. Laat maar eens een stuk aluminium vallen in een natriumhydroxide  oplossing). Ik had het voorzichtig overwogen en besloot om voorzichtig een heel  klein beetje natriumhydroxide toe te voegen aan de cel om te zien wat er zou  gebeuren. Natriumhydroxide bevordert het elektrolyseproces in water enorm en  omdat ik geen flauw idee heb hoe de cel werkt en ik een experimentele kosmische  water monteur ben, dacht ik laat ik het gewoon eens proberen.  
				        Loog is erg  makkelijk om aan te komen en spot goedkoop. Ik had er wat van gekocht in de  plaatselijke winkel. Ik nam maar een héél klein beetje (fysiek zijn het kleine  witte korreltjes veel kleiner dan een millimeter in doorsnede), een snufje voor  in de soep zoals ze in Frankrijk zeggen, misschien zo’n 200 uiterst kleine  korreltjes en gooide ze in de cel, wel eigenlijk lepelde ik ze langzaam in de  cel terwijl de cel aangesloten was op mijn 12 volt computervoeding op mijn  laboratorium werkbank. Wow, dat noem ik nog eens actie! De stroom door de cel  liep op van 130 mili-Ampère naar ongeveer 2 Ampère  (nog steeds maar 2 X 12 = 24 Watt wat een peulenschil is voor een autoaccu en  een computervoeding als het er op aan komt). Toen moest ik goed nadenken, omdat  dit spul zoals men gewoon is te denken ‘niet goed is voor motoren’, maar omdat  de aanschaf van mijn kleine mooie Daihatsu Charade van 1983 me maar $100 gekost  had ($840 met registratie en verzekering voor een jaar), dacht ik wat kan het  ook schelen! Alles, in naam van de wetenschap.  
				        Ik overwoog wat  er gebeuren zou met haar waardevolle kleine kleppen en zuigerveren, zuigers  etc. en besloot dat het de moeite waard was omdat a) het water (elektrolyt)  niet echt vanuit de cel de motor ingezogen lijkt te worden, er gebeurt iets  anders met een energie of lading of wat dan ook, dus ik dacht dat het wel OK  zou zijn voor de testen van de volgende dag, en b) wel, wat kan het ook  schelen! Alle drie de vorige succesvolle tests waren uitgevoerd op puur  ‘Mullum’ tank water. (ben er niet zeker van of ‘puur’ hier wel het goede woord  is). Ik liet de cel voor een paar minuten bubbelen op de computervoeding  (blijkbaar om haar te laden) en ging toen naar bed. Terwijl ik aan het wachten  was ontdekte ik trouwens meer over Walter Russel op het web, dankzij mijn  uitstekende vriend Peter, zoek hem maar eens op via Google, fantastisch spul. 
				        Maar goed, we  besloten de cel te testen. Ian had het nog nooit eerder gezien. Hij droeg het  eerbiedig uit de werkplaats (eigenlijk is Ian niet bepaald het ‘geestelijk’  type, meer een soort surfer type zou ik zeggen) en ik liet hem zien hoe je hem  in de wagen moest aansluiten. We sloten geen stroom aan op de cel (lieten haar  los van de autoaccu) en reden weg van het terrein van ons lab op gewone  benzine. Na het hek gesloten te hebben, liet ik Ian zien hoe we de normale  benzine kunnen afsluiten, wat we vervolgens ook deden, en weg waren we op weg  naar Mullum (terwijl ik mijn adem inhield, omdat het gisteren laat in de middag  niet zo best gegaan was).  
				        We reden de weg  af naar Mullum, de motor haperde een paar keer, sloeg een paar keer terug, maar  wil je het geloven, ze bleef lopen!!! Ian zat daar maar in verdoofde stilte ‘  He man! Het werkt, zij ik gelukkig, je rijdt op water! Ian had deze totaal  ongelovige uitdrukking op zijn gezicht. Ik was dolgelukkig want Ian was de  eerste die ik in mijn wagen had met de werkende cel. We hobbelden Mullum(bimby)  binnen en de motor liep een stuk beter nu de cel zich ‘geacclimatiseerd’ had  aan de motor en de wagen, en dan nog iets, ze doet het kennelijk beter met een  vervroegde ontsteking (Peter had het over zelfs wel 20 graden!). Ik heb nog  niet aan de ontsteking gerommeld omdat ik zelf niet veel van wagens en motoren  afweet. Dus de ontsteking was hetzelfde als bij gewone brandstof. 
				        We pruttelden  door de hoofdstraat van Mullum naar het postkantoor waar Ian wat zaakjes te  regelen had en parkeerde aldaar, waarbij de motor perfect stationair bleef  lopen. Ian kon er maar niet over uit, hij zat daar maar in een waas. De  temperatuur van de motor was trouwens normaal. ` 
				        Zal ik hem eens  uitzetten en opnieuw proberen te starten? Vroeg ik. Ian knikte vaag. 
				        Ik zette de  motor af en startte haar opnieuw, Rrrrrummm. Ze startte gelijk de eerste keer  zoals gewoonlijk. Wow! Bedenk dat er geen elektrisch vermogen naar de cel liep  al die tijd. Ik heb een schakelaar en een plug waarmee ik de cel kan afsluiten.  We liepen het postkantoor binnen en Ian handelde wat zaken af. Toen we terug  bij de auto waren zei ik tegen Ian ‘ vindt je het erg als we even de jongens  van Farmcare opzoeken, daar is een gast die werkt met roestvrij staal waarmee  ik kennis wil maken’. ‘Geen zorgen’ was Ian’s antwoord en weg waren we (op  water rijdend, overigens!). 
				        We gingen via  de achteringang de werkplaats binnen. Anthony was er aan het werk aan een of  ander voertuig en ik riep hem’ He Anthony, ze loopt nog steeds op water’. De  jongens kwamen kijken en keken naar de stationair lopende motor en we schudden  allemaal het hoofd, terwijl ze mooi stationair bleef lopen. Ik gaf flink gas,  en ze controleerden de brandstof knop (in de uit-positie) en waren allemaal  verbaasd. Hmmmmmm. Hoe kan dit… of zo als ze zeggen ‘ Hoe kan dit wezen?’  
				        De eigenaar van  de roestvrij staal business was er niet, dus zijn mecanicien nam ook een  kijkje. We namen de wagen mee naar Malcolm's Tool Shop zodat Malcom de auto ook  kon zien, maar hij was er niet en we lieten een briefje achter en reden naar  huis (zo’n 4 kilometer naar McAuleys waar het BNE lab zich bevindt). De wagen  reed mooi. We reden een 100km/uur zone buiten Mullum binnen en toen we 80  km/uur reden zei ik tegen Ian, ‘ Ik heb haar nog niet boven de 80 km/uur gehad,  dus ik probeerde te versnellen maar voelde een lichte weerstand van de motor en  dacht dat het aan de timing van de ontsteking lag, en ging weer terug naar 80  km/uur. Ik heb de auto nog nooit eerder de heuvel op bij McAuleys Lane  gekregen, maar ze snorde zo de heuvel op. 
				         ‘Zooo’ Dit wil ik graag Chris laten zien zei  ik tegen ‘Ian’, die er nog steeds in een waas bijzat. We reden naar de poort en  ze bleef maar lopen. He! Dit is iets nieuws! De poort was open en we reden naar  binnen. Chris was bezig met een koerier en werd een beetje boos op ons omdat  hij dacht dat ik over zijn 5 honden zou rijden (wat ik overigens niet deed). We  parkeerden de auto en opende de motorkap met lopende motor. Nu moet je Chris  kennen. Chris is zo ongenaakbaar als maar kan zijn, echt waar. Er zijn er maar  weinig zo hard als Chris. Afkomstig uit Nottingham weet je, en beweert dat hij  een loodgieter is en al een eeuwigheid hier in de omgeving woont. Chris gelooft  geen woord van wat ik gezegd heb (en ik verwijt hem niks), maar hij staat me  toe om te experimenteren wat ik zeer op prijs stel (dank je Chris), ‘ He Chris  hij loopt op dit moment op water, kom eens hier en kijk zelf!’. Chris kwam  aangestruind, meer geïnteresseerd in zijn pakje dan wat anders.  
				        ‘Kijk Chris,  kijk het werkt!’ Chris staarde in het motorcompartiment, keek naar de cel en  volgde mijn vinger naar de uitgeschakelde normale brandstofschakelaar. ‘Die  schakelaar lekt’ zij hij met een sluwe grijs op zijn gezicht. ‘OK, dan trekken  we de brandstofslang eraf, zij ik’. En dat lukte met een beetje geworstel. Ze  bleef snorren alsof er niets gebeurd was. Ik wist niet wat er in Chris zijn  hoofd omging. ‘Ik vraag me af of je de slang van de cel naar de motor kan  losmaken’, zei Ian. ‘Laten we het proberen!’, zei ik en Chris trok de slang  eraf. Wel nu wacht even.  
				        Ben je er klaar  voor? OK.  
				        DE MOTOR BLEEF  LOPEN. 
				        Ze bleef nog  een flink poosje lopen en stopte toen. Ik besloot om de stroom weer aan te  sluiten op de cel (in het geval ze ontladen zou zijn) en startte opnieuw. Ik  denk dat ik op dat moment te opgewonden raakte. Ze liep een tijdje en stopte  toen weer. Ik voelde dat mijn energie verward en op begon te geraken, maar ik  wilde doorgaan.Laten we naar ‘Mullum’ rijden met de brandstofslang volledig  eraf. 
				        We sloten de  plastic pijp tussen de cel en de motor weer aan, en Ian sprong in de wagen en  gaf flink gas en we reden door de poort met de brandstofslang fysiek volledig  los. We hoorden Chris zijn wagen starten en wachten op hem tot hij door de  poort was, Ian sloot de poort voor Chris, en weg waren we. Op weg naar Mullum  zij Ian ‘we worden achtervolgd door een ongelovige’. Op het moment dat hij dat  zei, haperde de motor. 
				        ‘He man’ zei  ik, ‘Zeg dat het OK is, zeg dat je gelooft dat de auto werkt’, zei ik dringend.  Ian keek me aan met een pijnlijke uitdrukking op zijn gezicht alsof hij betrapt  was met zijn hand in de koektrommel. ‘Hij zal wel gaan’ zei Ian nogal sloom,  maar helaas lieve vrienden, dat was het einde. We stopte en controleerden de  bougie (OK), sloten de normale brandstof weer aan, hadden moeite om haar te  herstarten omdat de mechanische brandstofpomp droog gelopen was en dat beetje  brandstof wat er nog over mocht zijn verdampt was (tenminste dat denk ik), dus  ik deed een natte lap over de mechanische brandstofpomp om haar af te koelen  totdat ze startte. Tegen die tijd waren we behoorlijk uitgeput en we besloten  naar huis te gaan op gewone brandstof en vonden het welletjes voor vandaag.  Wow! 
				        In liefde en  vrede, Sol, BNE coördinator. 
				          
						
		
 
				        Souls of Distortion © 2006 
				        Home: www.soulsofdistortion.nl 
						  
                       |